Kind & Voeding
Een product van Stoarm

Recensies

Groeiwijzer van nul tot één jaar

15/11/2011

Dit boek over de voeding en de verzorging van kinderen in het eerste levensjaar op basis van antroposofische geneeskunde, stamt al uit 1994.

Onlangs verscheen de 8e herziene druk. Hierin is rekening gehouden met nieuwe adviezen, zoals een verhoogde dosering vitamine K voor borstgevoede baby’s. Niet dat de auteurs, verpleegkundige Paulien Bom en huisarts Machteld Huber, klakkeloos de gangbare adviezen overnemen. Ze laten de lezer zelf beslissen op basis van informatie, en geven in het geval van vitamine K als tussenkeuze aan om de oude, lagere dosering te geven. Ook het advies om het hele jaar vitamine D te geven tot 4 jaar vinden ze niet nodig in de zomermaanden, als kinderen minimaal een uur per dag buiten vertoeven.
De auteurs onderschrijven het WHO advies om de eerst 6 maanden uitsluitend borstvoeding te geven en pas daarna bijvoeding te introduceren. Als er geen borstvoeding wordt gegeven, hebben biologische of biologisch dynamische volledige zuigelingenvoeding de voorkeur. Ze zijn geen voorstander van opvolgmelk voor baby’s vanaf 6 maanden. Vanaf 7 maanden introduceren ze al – als aanvulling op borstvoeding of flesvoeding – pap en volle yoghurt en later ook melk. Al bij 8 maanden is het aantal borstvoedingen hierdoor afgebouwd tot slechts één ’s avonds. De auteurs zijn geen voorstander van borstvoeding na het eerste levensjaar, omdat dit niet zou passen bij de ontwikkelingsfase van het kind. Met bijvoeding wordt langzaam toegewerkt naar een vegetarische voeding, bestaande uit graanproducten, zuivel, noten, verse groenten en fruit, van biologische (EKO) of biologisch dynamische (demeter) oorsprong.

Per leeftijdsfase is er naast voeding ook aandacht voor de groei, verzorging, opvoeding en lichamelijke en geestelijke ontwikkeling. De informatie wordt compact gegeven en er zijn weinig illustraties, waardoor het boek niet lekker wegleest. Wel zit er een heel volledig register achterin, waardoor het nazoeken op onderwerp prima werkt.
Groeiwijzer van nul tot één jaar. Voeding en verzorging. Paulien Bom, Machteld Huber, Christofoor, ISBN 9789062385928, 120 pagina’s, € 13,90. Bestellen klik hier...

Terug naar het overzicht