Kind & Voeding
Een product van Stoarm

Nieuws

Voedingsindustrie pakt kindermarketing aan

12/12/2016

De voedingsindustrie komt met een voorstel om reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen verder te beperken.

In de loop van volgend jaar zullen film- en stripfiguren van verpakkingen verdwijnen. Dat heeft staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) aan de Tweede Kamer laten weten. “Een goede ontwikkeling”, vindt de Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding. Sinds de oprichting begin 2015 pleit de Alliantie al voor een ban op de inzet van deze kinderidolen op ongezonde voeding. De Alliantie wil dat kindermarketing uitsluitend gebruikt wordt voor gezonde voedingsmiddelen, die passen binnen de Schijf van Vijf.

Niet de volledige verantwoording
De voedingsindustrie heeft voorgesteld een beperking in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen op te nemen voor het gebruik van kinderidolen tot 7 jaar. Hiermee neemt de voedingsindustrie niet haar volledige maatschappelijke verantwoordelijkheid. Op producten voor kinderen tussen de 7 en 13 jaar blijft het gebruik van kinderidolen toegestaan als die producten voldoen aan de voedingscriteria die de levensmiddelenindustrie zelf heeft opgesteld. Het blijft dus nog steeds mogelijk om kinderen te verleiden met kinderidolen op de verpakking van ongezonde voedingsmiddelen zoals frisdrank, chips, koekjes en ijs. Volgens Foodwatch (De voedselwaakhond) is dit een eerste stap in de  goede richting, maar zij zien liever dat er strengere regels vanuit de overheid worden opgelegd.  

Bron: FNLI

Terug naar het nieuwsoverzicht