Kind & Voeding
Een product van Stoarm

Nieuws

Online verleiding van snoepgoed werkt

12/01/2015

Televisiereclames om kinderen aan het snoepgoed of de vette hap te krijgen, sterven uit.

Producenten hebben een veel goedkopere en effectievere manier gevonden om kinderen  te verleiden. Op internet. Een studie van Australische en Nieuw-Zeelandse universiteiten toont hoe goed dat werkt.

Kellogg’s
Kellogg's heeft een razend slimme manier gevonden om een eigen product, de Froot Loops, aan te prijzen. In een spelletje op internet levert het meer punten op wanneer je zo'n Froot Loop grijpt, dan wanneer je een stukje fruit pakt. De  onderliggende boodschap is dat die suikerbommetjes beter zijn dan een appel of banaan. Het werkt. Een Australische universiteit liet kinderen het spelletje doen en 65 procent koos vervolgens de Froot Loops als het favoriete ontbijt. Bij kinderen die het spelletje niet deden, was dat 35 procent.

Oreo
In Mexico werd een vergelijkbaar onderzoek gedaan, met koekjes van Oreo. Opnieuw 65 procent van de kinderen die dit spel speelden, koos vervolgens een Oreo uit een heel assortiment met snacks. Er zijn tal van websites waar je leuke spelletjes kunt doen en ondertussen aan alle kanten wordt beïnvloed. Op happymeal.com bijvoorbeeld, of pauladekoe.nl.

Aandacht vasthouden
,,Het werkt beter dan televisiereclames,'' zegt Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. ,,Die zijn na 20 seconden voorbij, op internet wordt een kind veel langer vastgehouden. Het is voor producenten van ongezond voedsel nog goedkoper ook. Gesponsorde spelletjes, aanbiedingen via sociale media, het komt allemaal voorbij.''

Facebook
Twee van de voornaamste adverteerders op Facebook zijn Coca-Cola en Nestlé, tonen de onderzoekers uit Australië en Nieuw-Zeeland aan. In de Europese Unie heeft 59 procent van de kinderen tussen 9 en 16 jaar een account op een sociaal netwerk. Juist die groep, stellen de onderzoekers, is gevoelig voor reclame via sociale media. Wat je vrienden leuk of lekker vinden, moet jij ook hebben. Bovendien zijn ze nog niet goed in staat om onderscheid te maken tussen echt en reclame. Waar die grens in reclameblokken op televisie vrij duidelijk is, is de grens op internet diffuser. Zeker als reclame verstopt zit in een spelletje.

Ook daarom pleit Seidell ervoor de leeftijdsgrens voor reclame voor ongezond voedsel op te krikken naar 16 jaar. De onderzoekers willen dat ook en willen dat overheden duidelijke regels opstellen, hoe ingewikkeld dat ook is in de razendsnel veranderende digitale wereld.

Sinds 1 januari van dit jaar ligt de leeftijdsgrens voor reclame voor ongezond voedsel in Nederland op 13 jaar, ook op internet en sociale media. Dankzij zelfregulering en dat werkt goed, stelt de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie. Voedselwaakhond Foodwatch vindt van niet en wil juist dat de overheid ingrijpt.

Bron: AD

Terug naar het nieuwsoverzicht