Kind & Voeding
Een product van Stoarm

Nieuws

Voedselreclames leiden tot meer eten bij jongens

26/03/2009

Meisjes snoepen minder dan jongens na blootsteling aan voedselreclames.

Voedselreclames leiden tot meer eten bij jongens

Dit blijkt uit onderzoek aan de Radboud Universiteit dat binnenkort gepubliceerd wordt in het American Journal of Clinical Nutrition. Voor het onderzoek hebben 120 kinderen (uit groep 3-6 van de basisschool) een uur lang individueel naar een film gekeken. De film werd onderbroken door twee reclameblokken, met ieder vijf reclames. De helft van de kinderen kreeg voedselreclames en neutrale reclames te zien, de andere helft van de kinderen zag alleen neutrale reclames. Tijdens het filmkijken konden kinderen water drinken en stond een schaaltje met M&M’s op tafel. Uit de resultaten blijkt dat jongens meer M&M’s eten (1,5 keer zo veel) als ze voedselreclames hebben gezien. Meisjes aten minder M&M’s dan jongens en meisjes gingen ook niet meer eten door de voedselreclames.  De onderzoekers geven als verklaring voor de verschillen tussen jongens en meisjes dat  jongens gevoeliger kunnen zijn voor voedselprikkels en daardoor meer gaan eten. Een andere verklaring is dat jongens minder controle hebben om hun impulsen te beheersen. Verder is het mogelijk dat meisjes hun eetneigingen bij het zien van voedselreclames onderdrukken bijvoorbeeld omdat ze aan de lijn doen. Jongens figureren vaker in voedselreclames gericht op kinderen en ze hebben daarin ook meestal de belangrijkste rol.
Een belangrijke reden voor de obesitasepidemie in westerse landen is dat steeds minder kinderen gaan sporten en vaak televisie kijken. Televisiekijken kan leiden tot gewichtstoename doordat kinderen minder bewegen maar ook doordat ze voedselreclames zien. Eerder onderzoek laat zien dat veel reclames gericht op kinderen en jongeren gaan over voedsel met veel calorieën, zoals snoep, ijs, fris of koekjes. Kinderen zijn gevoelig voor media-invloeden. Dit is de allereerste studie ooit die bij kinderen heeft onderzocht of ze meer gaan eten door voedselcommercials terwijl ze tv kijken.

Bron: Radboud Universiteit Nijmegen

Terug naar het nieuwsoverzicht