Kind & Voeding
Een product van Stoarm

Nieuws

Waterbox moet ouders stimuleren water te geven aan hun baby

20/12/2018

De Waterbox is ontwikkeld om ouders met een lage sociaaleconomische status optimaal te stimuleren om hun baby van 6-12 maanden water te geven. 

Het lectoraat Publab van Hogeschool Utrecht deed onderzoek naar de werking van de Waterbox op het consultatiebureau (het afgiftepunt) en bij de ouders thuis.

Wat is de Waterbox?
De Waterbox is een cadeaubox met daarin onder andere een drinkbeker en informatie over water drinken. De box is ontworpen om op het consultatiebureau af te geven en thuis te gebruiken.

Duik in de context van de Waterbox
Het lectoraat Publab heeft in haar onderzoek de volledige reis van de Waterbox gevolgd: met het consultatiebureau als startpunt en de thuissetting als eindpunt. Een combinatie van focusgroepen, observaties van consulten bij het consultatiebureau, interviews met professionals, een dagboekstudie onder ouders en interviews met ouders in de thuissetting gaven rijke inzichten in de werking van de Waterbox.

Aanknopingspunten voor doorontwikkeling
Op basis van alle inzichten die tijdens het onderzoek zijn opgedaan, heeft het lectoraat acht concrete aanknopingspunten voor doorontwikkeling van de Waterbox vastgesteld. Zo richt de Waterbox zich bijvoorbeeld op het creëren van een nieuwe gewoonte, en nog niet op afleren van een bestaande gewoonte. Verder benadrukt de box dat water gezond is, maar speelt ze niet in op onjuiste oorzaak-gevolg theorieën die ouders soms hebben. Sommige ouders zeggen bijvoorbeeld: “Ik geef mijn kind nu geen water, want ze heeft nu veel last van slijm en water maakt dat erger.” Dat is echter niet juist. Daarnaast zit er nog geen feedback of beloningselement in de Waterbox. De sociale omgeving van de ouders speelt nog geen rol bij dit product, terwijl die wel van invloed is op het gedrag van de ouders.

Dit onderzoek was een volgende stap in de ontwikkeling van de Waterbox, maar het eindstation is nog niet bereikt.Vervolg stappen worden onderzocht om de Waerbox te verbeteren. Lees de uitkomsten van het onderzoek in de customer journey.

Bron: HU

Terug naar het nieuwsoverzicht